Alfred Lang

University of Berne, Switzerland

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29 KB 26 items

@CuPsyBas -- Cultural Psychology Basics

@CuPsyBas -- Kulturpsychologie: Grundlegendes

(29) Lang, Alfred (1998) Psychologie -- Wissenschaft des 21. Jahrhunderts? Vorausversion der Abschiedsvorlesung vom 23. Juni 1998. Typoskript, 42 Seiten. In: Billaud, Ch. et al. (1998) ExtrALang (CD-ROM) zur Emeritierung von Prof. A. Lang. Cloue eMedia (ISBN 3-905307-00-6).


(28) Lang, Alfred (1998 ) Transactionalism -- what could it be? (Comment). In: Dietmar Görlitz; Hans-Joachim Harloff; Günter Mey & Jaan Valsiner (Eds.) Children, cities, and psychological theories. Berlin, DeGruyter. Pp. 251-259.

@CuPsyBas @DevPsy @Method @EcoPersp 1998_03


(27) Lang, Alfred (1998 im Druck) Menschen als Schöpfer und Geschöpfe ihrer Welt der Kultur -- Herders evolutiv-dialogisches Menschenbild. In: Wolfgang Pross & Rupert Moser (Eds.) Johann Gottfried Herder und die Entstehung der modernen Wissenschaften vom Menschen. Bern, Haupt. Pp. xxx-xxx.

@CuPsyBas @CuPsyHist @SciHist 1998_02


26) Lang, Alfred (1997R) Non-Cartesian artefacts in dwelling activities -- steps towards a semiotic ecology (Reprint of article 1993). In: Michael Cole; Yrjö Engeström & Olga Vasquez (Eds.) Mind, Culture, Activity -- Seminal papers from the laboratory of compartive human cognition. Cambridge, Cambridge Univ. Press. Pp. 185-202.

@SemEco @SemEcoPro @EcoPersp @CuPsyBas @DwellTheo @PhiSci 1997_08

Reprint of item (8) of this list


(25) Gruppe Umwelt- und Kulturpsychologie Bern -- Marianne Schär Moser, Daniel Slongo, Sabine Schläppi Schreiber, Chantal Billaud und Alfred Lang (1997/98) Wohnen - eine kulturpsychologische Perspektive. (Ausführlicher Beitragsplan zur Tagung der Gesellschaft für Kulturpsychologie "Felder kulturpsychologischen Forschens", Erlangen, Mai 1998.) Jahrestagung "Felder kulturpsychologischen Forscherns", Gesellschaft für Kulturpsychologie. 4 Pp.

@DwellRes @DwellTheo @CuPsyBas @CuPsyEx @SemEco 1997_04


(24) Lang, Alfred (1997) Thinking rich as well as simple: Boesch's cultural psychology in semiotic perspective. Culture & Psychology 3 (3) 383-394 .

@CuPsyBas @SemEcoPro @Method @SciTheo 1997_03

Ernst Boesch's action theory for cultural psychology is presented articulating the dilemma of achieving an observationally adequate description of what happens in and between persons in culture and keeping to the game of modern science of presenting their reference field by a system of invariable scientific concepts. Boesch is shown to give primacy to what he can observe in the real world with his admirable sensibility for the total pattern of things pertinent. However, this inevitably forces him to dissolve the concepts appropriated from action theory and elaborated with related systems of thought. The author pleads for an explicitly constructive methodology using facts derived from observing concrete evolutive systems in operation, such as persons in culture. He sketches essential of semiotic ecology, a generative conceptuality of a wide scope and claimed to be fit to found a culture-inclusive psychology that can evade Boesch's dilemma.

Ernst Boeschs symbolische Handlungstheorie für die Kulturpsychologie wird unter Betonung des Dilemmas dargestellt, zugleich eine adäquate Beschreibung dessen zu geben, was in und zwischen Personen in ihrer Kultur wirklich geschieht, wie auch den Spielregeln moderner Wissenschaft Genüge zu tun, ihren Referenzbereich in ein Systems von invarianten Begriffen zu fassen. Anhand einer Analyse seiner Hauptbegriffe wird gezeigt, dass Boesch den Primats eindeutig jener Wirklichkeit zuweist, die er mit seiner bewundernswerten Sensibilität für das Zusammenspiel aller relevanten Dinge beobachten kann. Dies zwingt ihn jedoch unvermeidlich dazu, seine aus der Handlungstheorie und verwandten Konzeptionen heraus entwickelten Begriffe gewissermassen aufzulösen. Der Verfasser sizziert dann in aller Kürze eine ausdrücklich konstruktive Methodologie, welche auf Tatsachen angewendet werden kann, die aus der Beobachtung von evolutiven Systemen in Funktion, wie Personen in ihrer Kulture, gewonnen worden sind. Er zeigt die wesentlichen Züge der semiotischen Ökologie, einer generativen Begrifflichkeit von grosser Tragweite, welche beansprucht, eine kulturbezogene Psychologie unter Vermeidung von Boeschs Dilemma zu begründen.

 

(23) Lang, Alfred (1995) Semiotische Ökologie als Kulturpsychologie -- in Form von Sätzen. Handout zum Kolloquiumsvortrag vom 27.4.95 am Institut für Psychologie der Universität Bern zum Thema: Das Wohngeschehen: ein oekologisches Verständnis von Menschen in der Kultur -- warum semiotisch? Ms. 8 Pp.

@CuPsyBas @SemEcoPro @EcoPersp 1995_12

Menschen sind offensichtich Kulturwesen. Sie machen sich, über Generationen weg, jeweils ihre eigene Umwelt, zB die Wohnkultur. Ein solches, tätige Menschen in gestalter Umwelt umfassende System empirisch zu beschreiben und aus seinen Bestimmungsstücken zu begreifen, erfordert neue kozeptuelle und methodische Mittel. Was leistet dazu eine Peirceanische Semiotik?


(22) Lang, Alfred (1995) Kulturbezogene Psychologie -- warum semiotisch? Konzeptuelle und empirische Perspektiven auf einen dritten Weg. Vortrag, Erlangen 19.1.95; Bern 27.4.95. Kolloquium, Univ. Erlangen-Nürnberg Institut für Psychologie, Universität Bern. Ms. xx Pp.

@CuPsyBas @SemEcoPro 1995_11

Menschen sind offensichtich Kulturwesen. Sie machen sich, über Generationen weg, jeweils ihre eigene Umwelt, zB die Wohnkultur. Ein solches, tätige Menschen in gestalter Umwelt umfassende System empirisch zu beschreiben und aus seinen Bestimmungsstücken zu begreifen, erfordert neue kozeptuelle und methodische Mittel. Was leistet dazu eine Peirceanische Semiotik?


(21) Lang, Alfred (1995) Hat oder ist oder wird man Person? -- eine evolutive Person--Kultur-Konzeption in der semiotischen Ökologie. Plenumsvortrag, Münchenwiler, 10.6.95. Gemeinschaftsseminar zum Thema "Person, Persönlichkeit" am 8.--10. Juni 1995, Phil.-hist. Fakultät der Universität Bern. Handout 4 S. und Vortragsvorlage 12 S.

@Pers @CuPsyBas @SemEcoPro 1995_08


(20) Lang, Alfred (1995) Allgemeine Thesen zum Verhältnis Person--Gemeinschaft im Lauf der Zeiten. Bern, Institut für Psychologie der Universität. Seminarunterlage 4 Pp.

@Pers @CuPsyBas 1995_07


(19) Lang, Alfred (1994ff.) Evolutiv-ökologisch-semiotisch-kulturelle Synopse -- Grundzüge der semiotischen Ökologie für eine kulturbezogene Psychologie oder empirische Anthropologie: Tabelle und Kommentar. Bern, Institut für Psychologie, Univ. Bern. xx Pp.

@EcoPsy @SemEco @CuPsyBas @PhiSci 1994_11


(18) Lang, Alfred (1994) ... die sich ihre Umwelt selber schaffen -- historische und aktuelle Ansätze einer kulturbezogenen Psychologie. (Anmeldung eines Positionsreferats; Forschungsreferat gehalten über ein Beispiel einer konkreten Handlung und das anthropologische Denken J.G. Herders.) Forschungsreferat, Hamburg, 29.9.94. 39. Kongress der DGP, Deutsche Gesellschaft für Psychologie. 418-419 Pp. in: Kurt Pawlik (1994) Abstracts, 39. Kongress der Deutschen Gesellschaft für Pychologie. Hamburg: Psychologisches Institut der Universität.

@CuPsyBas @CuPsyEx @CuPsyHist @SciHist 1994_05


(17) Lang, Alfred (1994f.) Gedanken zu einem Tätigkeitsprogramm der Gesellschaft für Kulturpsychologie (Teil I + II). Kulturpsychologie Rundbrief 5 (1) + 6 (1) 2-7 + 3-9 .

@CuPsyBas @SciPolPrinc 1994_03


(16) Lang, Alfred (1994) Menschen als Schöpfer und Geschöpfe ihrer Welt der Kultur -- Herders evolutiv-dialogisches Menschenbild. Vortrag, Bern, 2.11.94. Kulturhistorische Vorlesungsreihe über Herder und die Entstehung der modernen Wissenschaften vom Menschen, Collegium Generale Universität Bern. Ms. 22 Pp. (published 1998)

@CuPsyBas @SciHist 1994_01


(15) Lang, Alfred (1993) Handeln als Anbieten -- Lesehilfe zur semiotischen Ökologie. Bern, Institut für Psychologie der Universität. 6 Pp.

@Act @SemEcoPro @CuPsyBas 1993_17

Written as an aid to reading the papers from our group and related materal in view of understanding semiotic ecology, our approach to culture inclusive psychology and special topics such as the idea action placed in the perspective of changes in the environment or profferences to the members of a smaller or larger community.


(14) Lang, Alfred (1993Q) Non-Cartesian artefacts in dwelling activities -- steps towards a semiotic ecology. Quarterly Newsletter of the Laboratory of Comparative Human Cognition (UCSD) 15 (3) 87-96 .

@SemEco @SemEcoPro @EcoPersp @CuPsyBas @DwellTheo @PhiSci 1993_11

Reprint of Lang 1993 (Schweizerische Zeitschrift für Psychologie)


(13) Lang, Alfred & Fuhrer, Urs (1993Q) Introduction: What place for culture in psychology? (Summaries of contributions of E. Boesch, W. Pross, C. Schneider & M. Müller, J. Wassmann, U. Fuhrer, R. Lawrence.) Quarterly Newsletter of the Laboratory of Comparative Human Cognition 15 (1) 3-6 .

@CuPsyBas 1993_10

Overview on the Merligen Symposium on the Cultural Environment in Psychology hold in the fall of 1991 to honor Ernst E. Boesch. In addition to a brief review of Boesch symbolic action theory for cultural psychology and summaries of a dozen contributions to the symposium, general questions are raised on how to deal with the insight that the human species is the cultural animal in that humans are both creatures and creators of their world. The contributions reviewed give a wide specter of perspectives, including historical (Herder, Völkerpsychologie), methodological, theoretical and empirical views from different fields. Culture, including appropriate views of perception and action, should have a central place in psychology.


(12) Lang, Alfred & Fuhrer, Urs (1993) What place for culture in psychology? An Introduction. (Contributions to the Symposium on the Cultural Environment in Psychology, in honor of Ernst E. Boesch, Merligen (Lake Thun) 21.-24.10.1991, organized by Alfred Lang and Urs Fuhrer.) Schweizerische Zeitschrift für Psychologie 52 (2) 65-69 .

@CuPsyBas 1993_09

Overview on the Merligen Symposium on the Cultural Environment in Psychology hold in the fall of 1991 to honor Ernst E. Boesch. In addition to a brief review of Boesch symbolic action theory for cultural psychology and summaries of a dozen contributions to the symposium, general questions are raised on how to deal with the insight that the human species is the cultural animal in that humans are both creatures and creators of their world. The contributions reviewed give a wide specter of perspectives, including historical (Herder, Völkerpsychologie), methodological, theoretical and empirical views from different fields. Culture, including appropriate views of perception and action, should have a central place in psychology.

Summaries of contributions by E. Boesch, W. Pross, C. Schneider & M. Müller, J. Wassmann., M. Cole & E. Subbotski, C. Allesch, U. Fuhrer, R. Lawrence, J. Straub, B. Krewer, E. Halton, A. Lang


(11) Lang, Alfred & Fuhrer, Urs (1993, Ed.) Cultural Psychology -- Kulturpsychologie -- Psychologie Culturelle. (Contributions to the Symposium on the Cultural Environment in Psychology, in honor of Ernst E. Boesch, Merligen (Lake Thun) 21.-24.10.1991.) Schweizerische Zeitschrift für Psychologie, Vol. 52 (2, whole issue). Bern, Huber. 65-147 Pp. .

@CuPsyBas @EcoPersp 1993_08


(10) Lang, Alfred (1993) The "concrete mind" heuristic -- human identity and social compound from things and buildings. (Beiträge zum Symposium Umwelt -- Gesellschaft -- Person, in Appenberg, 24.-26.5.1989, Geography Dptm. ETH-Z.) In: Dieter Steiner & Markus Nauser (Eds.) Human ecology: fragments of anti-fragmentary views of the world. London, Routledge. Pp. 249-266.

@EcoPersp @CuPsyBas @DwellTheo 1993_02

In this contribution I propose a new heuristic for understanding the relationship between human beings and their environment. Traditionally the mind is seen as an internal structure based on hereditary prerequisites and built up within each individual in the course of life by virtue of all experiences occurred to and acts attained by the individual in question. On the other hand, the larger part of behavioral acts of individuals also result in smaller or larger changes of the surroundings in that they leave behind temporary or permanent locomotions or modifications of persons, objects and spaces, in short they produce external structures or culture. It is beyond any doubt that these external structures are a major determinant of perceptions and actions of all people encountering those structures, including of course their producers themselves. If we assume, as is common, the mind to be the prime source of action or the carrier of personal and social identity, I can see no reason, why we should treat external structures, inasmuch as they can carry the same function, so differently as we commonly do. An important advantage of external structures or the "concrete mind" over the internal is their direct availability to other persons and, consequently, their social forcefulness. The concrete mind heuristic is apt to bring many benefits, among them it might further a more considerate intercourse of humans with their environment.


(9) Lang, Alfred (1993) Non-Cartesian artefacts in dwelling activities -- steps towards a semiotic ecology. Schweizerische Zeitschrift für Psychologie 52 (2) 138-147 .

@SemEcoPro @EcoPersp @CuPsyBas @DwellTheo @PhiSci 1993_01

Revised contribution to the Symposium on the Cultural Environment in Psychology, in honor of Ernst E. Boesch, Merligen (Lake Thun) 21.-24.10.1991, organized by Alfred Lang and Urs Fuhrer.

Semiotic Ecology is introduced as a conceptual method. It is based on a triadic semiotic inspired by Charles S. Peirce. Its objective is to understand ecological systems, in particular person-culture-systems. Using research about people with their things in their rooms from the Bernese Environmental and Cultural Psychology Group as an illustrative example the author discusses some basic methodological problems and presents important concepts of the approach in their context.

Commonsense and science tend to presuppose human subjects separate from and opposed to an objective world. Questions are raised as to the adequacy of this view for understanding open and developing systems such as humans in their cultural environment. In response, a conceptual methodology is proposed. It explicates structure formation processes within persons (indeed, in living beings in general) and in their environment as of basically equivalent function. Throughout their ontogenetic development, individuals are building up and modifying structures in the form of dynamic memory not only in their mind-brains, but they also contribute to the formation and change of cultural artifacts in the physical and social space of their group. Both kinds of structures, internal and external ones, including their constitution of an ecological super-system and its development, are essential conditions of what personal and social system can do. Humans are as well creators as they are creatures of their environment. Conceptual tools elaborated from the triadic semiotic of Charles S. Peirce appear appropriate to reconceptualize the relationship between humans and their cultural environment in a framework of semiotic ecology.

Nicht-cartesianische Artefakte beim Wohnen: auf dem Weg zu einer semiotischen Ökologie.

Gründliche Revision des Beitrags zum Merliger Symposium, 1991.

Die semiotische Ökologie wird als eine begriffliche Methode auf der Basis einer triadischen Semiotik nach Charles S. Peirce zur Untersuchung von ökologischen Systemen, insbesondere von Person-Kultur-Systemen eingeführt. Anhand eines illustrativen Beispiels aus der Forschung über Menschen mit ihren Dingen in ihren Räumen der Berner Gruppe für Umwelt- und Kulturpsychologie werden wissenschaftstheoretische Probleme besprochen und die wichtigen Begriffe des Ansatzes im Zusammenhang dargestellt.

Unser Alltagsdenken wie unsere (human)wissenschaftlichen Gewohnheiten stellen uns menschliche Subjekte als separat von und entgegengesetzt zu einer objektiven Welt dar. Es wird die Frage gestellt, inwieweit diese Auffassung dem Verständnis von offen-evolutiven Systemen wie Menschen in ihrer kulturellen Umwelt adäquat sei. Als Antwort wird eine allgemeine begriffliche Methodologie vorgeschlagen. Diese konzipiert Strukturbildungsprozesse innerhalb von Personen (ja, in Lebewesen überhaupt) und in deren Umwelt als von im wesentlichen gleicher Funktion. Im Laufe ihrer ontogenetischen Entwicklung bauen Individuen Strukturen in Form von dynamischem Gedächtnis nicht nur in ihrem "Gehirn-Geiste" auf und modifizieren diese fortwährend, sondern sie tragen ebensosehr zur Bildung und zum Wandel von kulturellen Artefakten im physischen und sozialen Raum ihrer Gruppe bei. Beide Arten von Strukturen, interne und externe, wie auch die Konstitution des dadurch konstituierten ökologischen Gesamtsystems des Individuums und seiner Umwelt und dessen Entwicklung stellen die wesentlichen Bedingungen von allem dar, was in personalen und sozialen Systemen geschehen kann. Menschen sind ebensosehr Schöpfer wie Geschöpfe ihrer Umwelt. Die auf der Grundlage der Peirceschen triadischen Semiotik gebildeten begrifflichen Instrumente scheinen geeignet, die Beziehung zwischen Menschen und ihrer kulturellen Umwelt in der Begrifflichkeit der semiotischen Ökologie neu zu fassen.

 

(8) Cole, Michael; Lang, Alfred & Raeithel, Arne et al. (1992) Acting in Culture: Creating a Practically useful Cultural Psychology. (Research Proposal.) Reports from the Group Environmental and Cultural Psychology. Bern, Univ. Bern, Psychologisches Institut.. 11 Pp.

@CuPsyBas @CuPsyHist CuPsyEx @Act 1992_08


(7) Lang, Alfred (1992) Kultur als 'externe Seele' -- eine semiotisch-ökologische Perspektive. (Beiträge zum 2. Symposium der Gesellschaft für Kulturpsychologie, Mittersill, 9.-12.5.91.) In: Christian Allesch; Elfriede Billmann-Mahecha & Alfred Lang (Eds.) Psychologische Aspekte des kulturellen Wandels. Wien, Verlag des Verbandes der wissenschaftlichen Gesellschaften Österreichs. Pp. 9-30.

@CuPsyBas @SemEcoPro @Act @PhiSci 1992_01

Culture as "external mind": a semiotic-ecological perspective. Psychology should consider the basic cultural constitution of man as well as the biological one. A conception of relationship between people and culture is described in 15 theses ranging from philosophy of science to applications. This perspective proposes to study with the same conceptual tools both individuals and their environments as subsystems of one ecological unit and constituting each other as persons and culture in a continuous and open exchange process. This ecological process is conceived as a four-phased function circle elaborated on Jakob von Uexküll´s ideas. Each of the four phases is considered to function as a semiosis along conceptions proposed by Charles S. Peirce. Triadic semiosis means structure formation from the encounter of two previous structures. Perceptual and actional as well as mental and cultural processes are then described in the same semiotic construction. Mind and culture prove to be functionally equivalent in their role of saving important information for later use in controlling action and development.

A few consequences of this conception are briefly elaborated, viz. the temporal dialoguics between internal and external psychological structures resulting in development; psycho-social regulation, i.e. the attainment of autonomy and integration of individuals and groups; and communication conceived as double semiosis.

Nach einer kurzen Bewertung verschiedener Weisen, Kultur im psychologischen Denken und Forschen geltend zu machen wird ein semiotisch-ökologisches Programm skizziert. Ausgangspunkt ist die These, dass zwischen dem ontogenetisch aufgebaute Gedächtnis innerhalb der psychischen Organisation und den durch Handeln erzeugten externen Strukturen, die wir Kultur nennen, kein prinzipieller Unterschied in der Funktion bestehe, die meisten menschlichen Belange überdies beider bedürften. Es scheint möglich, den Aufbau und die Veränderungen der internen wie der externen Strukturen sowie ihr Zusammenwirken in Mensch-Umwelt-Systemen in einer im Anschluss an Charles S. Peirce's triadischen Ansatz entwickelten psychologischen Semiotik zu begreifen. Das führt in Fortführung des Ansatz von Jakob von Uexküll zur Konzeption eines vierphasigen semiotischen Funktionskreises. Das Verständnis der semiotischen Vorgänge innerhalb der externen Strukturen ist die Aufgabe der Kulturwissenschaften; das Verständnis der Vorgänge in den internen Strukturen wird traditionell als Psychologie verstanden, begegnet allerdings grössten Schwierigkeiten, weil Gegenstand und Methode zusammenfallen. Von aussen her durchführbar ist jedoch eine ökologisch-psychologische Semiotik der Transaktionen zwischen Menschen und ihrer Umgebung, nämlich des Wahrnehmens als dem Aufbau von internen, und des Handelns als der Erzeugung von externen Zeichensystemen.

 

(6) Lang, Alfred (1991) Non-Cartesian culture: steps towards a semiotic ecology. (Contribution to the Symposium on the Cultural Environment in Psychology, in honor of Ernst E. Boesch, Merligen (Lake Thun) 21.-24.10.1991, organized by Alfred Lang and Urs Fuhrer.) Reports from the Group for Environmental and Cultural Psychology, Institute for Psychology, University of Bern. Bern, Institut für Psychologie. Nr. 1991-1, 26 Pp.

@SemEcoPro @DwellTheo @CuPsyBas @PhiSci 1991_09

A working paper composed of different parts:

(1) A short methodological statement as to substantive (essentialistic) vs. genetic (evolutive) conceptions of scientific objects.

(2) A 25 paragraph elaboration on semiotically conceiving of artifacts to demonstrate the essentials of a Peircean elementary semiotics applied to a non-Cartesian relation between people and their surrounds: artifacts are considered as external structures produced by human action in the surrounding world and are perceived to form internal structures in the individual person; in this semiotic function circle, perception and action in additon to internal mental processes and external cultural transformations are conceived as semioses of different type yet of similar nature.

(3) A few examples from research on "people with their things in their rooms".

(4) A collection of "Badges" or short statements of elements of a future semiotic understanding of the ecological or person-culture-relation.


(5) Lang, Alfred; Halter, Claude & Geiselmann, Fred und andere (1990) Psychologie: Umweltpsychologie, Kulturpsychologie (Bildgeschichte und vier Projektdarstellungen). Bern, Unipress. Aushang im Schaukasten Unitobler, Längasstrasse, Juni-Oktober 1990.

@EcoPersp @EnvPsy @CuPsyBas 1990_09


(4) Lang, Alfred (1990) Die semiotisch-ökologische Perspektive: Thesen zur Grundlegung der Psychologie in Genesereihen. Vortrag, Psychologisches Kolloquium, Bern, 13.12.90. Psychologisches Institut der Universität Bern, Ms. 28 S., Tischvorlage 5 S. Pp.

@SemEcoPro @EcoPersp @CuPsyBas @PhiSci 1990_06

This has been the first public expression of the essentials of Semiotic Ecology.

Philosophy of science arguments and the outline of a substantial perspective are presented in 25 theses and elaborations of a novel understanding of the human-environment relation. It is proposed to conceive of existential or genetic series (Lewin) which complement physico-chemical and biological reality and which refer to the formation of structures having an informative meaning for living beings. All entities involved in life and culture and their interactions can be conceived by means of the generative triadic logic of relations adopted from the semiotic of Peirce. As a consequence they are understood to be of historical nature. The conjunction to psychology, ecological and cultural psychology in particular, is pointed out. Also some of the peculiarties of this approach are described, among them the inclination of psychological structures towards autonomy and integration and the communicative and regulative function of culture. (The present papers is an overgrown syllabus for an oral presentation; it contains drafts for a larger text on semiotic ecology.)

Dies ist die erste Bekanntmachung der Grundzüge der semiotischen Ökologie.

In 25 Thesen und Erläuterungen dazu werden die wissenschaftstheoretischen Gründe und die Anlage einer Perspektive zum psychologischen Verständnis des Mensch-Umwelt-Verhältnisses dargestellt. Vorgeschlagen werden zur physikalisch-chemischen und zur biologischen Wirklichkeit komplementäre Genesereihen (Lewin), welche die Formationen von Gebilden und deren informative Bedeutung für Lebewesen betreffen; es wird vorgeschlagen, alle beteiligten Gebilde und ihre Wechselwirkungen mittels einer triadischen Relationenlogik im Anschuss an die Semiotik von Peirce zu beschreiben und sie demgemäss (auch) als historische zu verstehen. Der Anschluss an die Psychologie, insbesondere die ökologische und Kulturpsychologie wird knapp skizziert. Einige Eigenheiten dieser Sicht werden aufgezeigt, insbesondere die gleichzeitigte Orientierung der psychologischen Strukturen auf Eigenheit und Zugehörigkeit und damit die kommunikative und die regulative Funktion von Kultur. (Es handelt sich um eine überdimensionierte Vortragsvorlage, welche Entwürfe für einen grösseren Text zur semiotisch-ökologischen Psychologie enthält.)

 

(3) Lang, Alfred (1989) On the knowledge in things and places. Conference contribution, First Congress Swiss Psychological Association, Bern, 31.8.-2.9.1989. (published 1992). 8 Pp..

@EcoPersp @CuPsyBas @DwellTheo 1989_02


(2) Lang, Alfred (1981) Vom Nachteil und Nutzen der Gestaltpsychologie für eine Theorie der psychischen Entwicklung. (Richard Meili zum 80. Geburtstag.) In: Klaus Foppa & Rudolf Groner (Eds.) Kognitive Strukturen und ihre Entwicklung. Bern, Huber. Pp. 154-173

@DevPsy @EcoPersp @CuPsyBas @SciTheo 1981_01

Anhand der früh einsetzenden entwicklungspsychologischen Orientierung der Gestaltheorie (Koffka, Lewin, Meili) und im Hinblick auf Entsprechungen in der Entwicklungstheorie Piagets wird gezeigt, dass ein auf Homeostase oder auf Gleichgewichtszustände angelegtes System nicht als sich entwickelnd, sondern eher als stillstehend erklärt wird. Auch psychologische Entwicklung sollte deshalb nach dem Modell Darwins ökologisch, dh als aus der Interaktion von wenigstens zwei, voneinander partiell unabhängigen Systemen begriffen werden. Es werden dann zwei Varianten ökologischer Psychologie zur Diskussion gestellt. (a) Der nach der kognitiven Wende dominierende kognitivistische Ansatz im Geiste des Lewin'schen Lebensraumskonzepts kann gerade diesen Anspruch nicht erfüllen. (b) Eine "reale Ökopsychologie" im Anschluss an Lewins Öffung zur Ökologie darf sich nicht auf das Individuum und seine Umwelt eingrenzen, sondern muss auf die Welt bezugnehmen, aus der Individuen und Gruppen ihre je eigene und kulturelle Umwelt wahrnehmend und handelnd ausgliedern. Das psychologische Verständnis der nach vorne offenen Entwicklung von Menschen und ihren Umwelten muss daher so notwendig ökologisch angelegt sein wie eine reale ökologische Psychologie notwendig eine Entwicklungspsychologie sein muss.

A system regulated by homeostasis or balancing states cannot really develop but rather is bound to settle itself to rest. This is made evident by pointing to the early developmental orientiation of Gestalt theory (Koffka, Lewin, Meili) and comparable notions in the developmental theory of Piaget. Therefor, theories of psychological development should follow Darwin's model and be conceived in ecological perspective, i.e. on the basis of interaction between at least two systems that operate at least in part independently of but upon each other. Two variants of ecological developmental psychology are then discussed: (a) The cognitivistic approach which in following Lewin's post-perceptual and pre-behavioral concept of life space cannot in fact fulfill the above requirements though it presently dominates the scene. (b) A "real eco-psychology" following Lewin's opening towards psychological ecology should not restrict itself to the individual and its environment in the phenomenal sense but must refer to the larger world of which individuals and group gain their particular and cultural environment through perceiving and acting. A psychological underststanding of towards the future open development of humans together with their real environments is therefor necessarily to operate ecologically as well and as much as an ecological psychology must necessarily be a developmental psychology.

(1) Lang, Alfred (1974) Versuch einer internen Systematik der Umweltpsychologie. Vortrag an der 1. Forschertagung der Schweizerischen Gesellschaft für Psychologie in Lausanne, 8.11.74. Psychol. Inst. Univ. Bern. 16 Pp. + 1 Tabelle (Diskussionsgrundlage zum Symposium Ökopsychologie.) Vortrag, Nachdruck 1984 für das Symposium "Ökopsychologie" am 4./5. Oktober 1984 in Basel, organisisert von A. Lang und U. Fuhrer.)

@EcoPersp @EnvPsy @CuPsyBas @Method @SciPolPrinc 1974_01


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© 1998 by Alfred Lang, scientific and educational use permitted, last revised 98.08.06